Danmark-Lissabon

286A92A3-EF42-4663-97BB-83B0B0564909Så skete det! Præcist på datoen for Impulse’s ankomst til Honnørkajen i Haderslev for et år siden, afsejlede hun med “kurs mod fjerne kyster” og en besætning på otte.

Inden vi nåede hertil har vi arbejdet som heste for at blive færdige. Rigtig mange mennesker har hjulpet med rå muskelkraft, fingersnilde, godt håndværk, gode råd og vejledninger, ekspertise af enhver art, rabatter og meget, meget mere.  Uden alle dem ville vi ikke have kunnet komme afsted i dag, så det er vi dybt taknemmelige for!

Alle der vil følge Impulse’s rejse kan hente den gratis app: VesselFinder free og der søge på ”Impulse”. Så,dukker der en liste op med flere forskellige skibe, men kun ET, der har dansk flag. Det klikker du selvfølgelig på. Og så finder du en knap, hvor der står “show on map”  –  den klikker du også på. Og vupti: frem kommer et kort, hvor du kan se os.

79DEA6CA-82EF-47C3-BE94-6CEFE0DAF0A3

De søde mennesker ved X-Yachts havde stillet kajplads og kantine til rådighed for os og de flere end 100 mennesker, der var forbi for at ønske god vind. Det var rigtig godt!05AC3F2E-E6EA-419D-B3A1-CB572671FA47Præcis kl. 17 afsejlede hun så, mens mange stod tilbage og vinkede og råbte god vind. Der barn også enkelte tårer. Mange følelser blandes og kommer op til overfladen, når ens kære drager ud på eventyr. Det er både forvirrende, men grundlæggende er det nok også GODT!

Lidt billeder fra livet ombord, mens der ventes på mildere vinde i Brunsbüttel:

SKIPPERENS EGEN BERETNING

Haderslev til Muros (Spanien).

20/9 2018
Det var en hektisk afsked, hvor jeg slet ikke fik snakket med alle eller sagt alt det, jeg gerne ville. Men tak til alle som kom forbi.
Endelig kom vi afsted, efter et års intens forberedelse. Måske lidt tomt at starte ud for motor gennem Haderslev fjord. Men vi kom ud og fik sat sejl inden det blev mørkt. UPS! jeg havde glemt at vaske afløbet skal være lukket, når der sejles på SB halse, så vasken løb over og vand kom under den ellers tørre dørk. og UPS! jeg havde glemt at sikre skufferne i værkstedet, så et par af dem røg ud og tømte sig på dørken.
Bortset fra det havde vi en fin sejlads og kastede anker tæt ved sluserne i Kiel, medens vi ventede på at kanalen skulle åbne for lystsejlads.
Sejladsen gennem kanalen foregik, medens der var stormvarsel i Danmark og kapsejladsen Sølvroret var udskudt. Vi sejlede for motor i læ og kom problemfrit til Brunsbüttel, hvor vi lå langsskibs for natten..

21/9
Christians kone og ene datter kom ned for et sidste farvel inden turen til Lisabon. Det var fint, for så kunne Carsten og Sigrid køre med tilbage til Danmark.

22/9
Vinden var i vest, men skulle gå i nord sidst på dagen, så vi besluttede at sejle ud med medstrømmen, der løber 3-4 knob. Den oprindelige beslutning var at sejle til Helgoland og fylde tankene med toldfri diesel, så vi havde friheden til at fortsætte direkte til Lisabon hvis vejret og stemningen var til det. For at spare 20 sømils kryds besluttede vi at vente med at tanke diesel til vi nåede den engelske kyst. Det skulle vise sig at være en rigtig dårlig beslutning,
Det gik fint ud gennem Elben (omend der var modstrøm de første timer ), og da vi kom ud gik vinden i nord og øgede til 10-12 sekm. Det var hammer koldt og søerne var pænt store, men Impulse klarede sig fint på halvvinden dernedaf. Efter et par timer var der en lynlås i biminien, der løsnede sig, og i stedet for bare at pakke den ned, foreslog Michael, at gå til Bremerhaven og vente på bedre vejr. Det var min fejl ikke at undersøge, hvad det indebar. Det betød næsten tilbage til start og var en rigtig dum beslutning, hvor vi i stedet kunne have gået i læ bag de Frisiske øer, hvis det blev nødvendigt. Det havde det nok ikke været. Godt nok var bølgerne store og det var koldt, men vinden var agten for tværs og 10-12 sekm er ikke usædvanligt om efteråret i Nordsøen. Et lille døgn og vi ville have været forbi Den Helder med mulighed for at fortsætte i Nordenvinden indtil Østenvinden kunne bringe os helt til Spanien.

27/9
Efter 5 dage i Bremerhaven,, hvor det bl.a. viste sig umuligt at få marine diesel, idet alle tager til Helgoland og tanker toldfrit, var der endelig et vindue igen. Michael og Stig besluttede at afmønstre i Bremerhaven. De havde vist ikke gjort sig klart hvad efterårs sejlads kunne indebære. Så vi var de fire seje tilbage (2 på 70+ og 2 på 60+).. Denne gang var strømmen i forbindelse med højvandet ramt bedre, så vi blev båret ud i 5 knobs medstrøm og kryds i svag vind. Da vi kom fri af den lange indsejling gik vinden i nord og tiltog til 12-14 sekm. så det lignede meget sejladsen 5 dage forinden.

28/9
Vi kommer rundt om Den Helder og beslutter at forsøge at nå England med den dieselbeholdning vi har, selvom vi skal passere et højtryksområde med svag vind omkring Amsterdam. Nu vil vi gerne så hurtigt som muligt ned i varmen.

29/9
De sidste 5 timer mod Dover bliver i modstrøm og svag vind, så der er ingen vej udenom at starte motor. Vi når 200 m fra havnehullet, så løber motoren tør og vi må kaste anker lige ud for et færgeleje. Vi bliver med det samme kaldt over VHF en og bedt om at flytte os. Da de hører vores kvaler, bliver færgen omdirigeret til et andet færgeleje og en Pilotbåd sendt ud for at hente os ind til en ankerplads indenfor havnemolerne. Jeg er spændt på om vi får en regning for dette…

30/9
Efter nogle timers søvn er det muligt at hente diesel i vores 25 liter dunk. Det gør vi 2 gange inden vi udlufter motoren og kan sejle ind til tanken og få fyldt med herlig diesel. Ved to tiden, efter mindre end 12 timer sejler vi langs sydengland igen.
Vi har bidevind og holder så højt vi kan. Det er stadig hammer koldt, men stemningen og forplejningen er i top, så vi beslutter at fortsætte mod Spanien.

3/10
Så har vi Brest tværs og det bliver til et par motortimer inden det igen frisker op. Denne gang fra nordøst.

4/10
Ca 150 mil fra den spanske nordkyst frisker det op til kulingstyrke og Biskayen lever op til sit ry. Vi buldrer gennem den fuldstændig sorte nat for kun en genua, der er rebet ind til frimærke størrelse. På et tidspunkt medens Ole og jeg er på vagt rammes vi af en skæv sø, der kommer lodret ned over os og fylder cockpittet med vand. Heldigvis har vi begge livliner på, så ud over at blive gennemblødte, er der ikke sket mere og vi fortsætter til vagtskifte.
Ud på morgenen daler vindstyrken og vi kommer i læ bag Spanien (vinden er drejet til øst), så det bliver mere roligt. Faktisk så roligt, at vi må sejle for motor de sidste 10 timer inden vi sent på natten kan kaste anker ud for Muros havn. Fra kl 2-5 om morgenen åbnes nogle flasker vin og vi får rundet sejladsen af. Trods strabadserne er der enighed om, at det har været en fin oplevelse.

5/10
Vi laver en aftale med havnefogeden og kommer i havn til landstrøm, ferskvand, bad og barer, hvor de sælger øl 😄😋